tisdag 15 maj 2012

Topp fem: bad boys

Igår skrev jag ju om de där läskiga stalker-typerna som existerar inom filmens värld. Om man ska tro hollywood är detta idealmännen för vita, västerländska, heterosexualla kvinnor. Men det verkar som att den här gruppen är ute efter något annat. Bad boys verkar vara något som vår kultur konstant återkommer till. Ändå från den västerländska litteraturens födelse har det funnits två arketyper bland mänsklig ondska: det finns de som är onda och groteskt fula och de som är onda och helt fantastiskt vackra. Den förra har ofta porträtterats som den farligare sorten eftersom de använder sitt utseende för att manipulera omgivningen. En riktigt snygg onding är på något sätt det ultimata farliga, något vi både attraheras av och samtidigt vill ta avstånd från. Vi älskar skönhet men vi vill samtidigt inte förknippas med ondska. Det kanske är just kontrasten mellan ett vackert yttre och ett groteskt inre som gör att vi som kultur upplever dessa människor som så oändligt fascinerande. En bad boy kan därför vara en väldigt mycket mer dynamisk karaktär än en hjälte, som vi ju egentligen vet är den vi borde attraheras av. Men kanske ligger attraktionen just däri, vi vill ha det vi inte får.

Vackra "bad boys" har som sagt existerat i princip ända sedan kulturens födelse, förr i mytologiska och religiösa historien, så som Lucifer eller näcken som båda är mästare på att förföra ovetande offer. Den här sortens karaktär har även följt med oss i våra dagar, så här kommer min topp fem filmiska, förföriska bad boys från 2000-talet:


Han önskar nu att han inte hade
snålat med ansiktskrämen.
5. Dorian Gray från "Dorian Grays porträtt". Det här var en karaktär som bara måste vara med på en sån här lista, eftersom han är en slags kulturell urbild av den här undersköna men korrupta människan. I den senaste filmversionen porträtteras han av Ben Barnes, en man som med rätta har omnämnts som en av världens vackraste män. Anledningen dock till att han hamnar längst ner på listan är för att den senaste filmversionen faktiskt är en av de få där jag har tyckt att Dorian Gray är snygg. Det är dessutom ingen version som jag har sett som har gjort honom till en särskilt komplex karaktär utan han är mer den stereotypa ondingen som är helt själlös och som egentligen saknar djup. Mycket med att vara en bad boy inom film ligger i personligheten. Det ska finnas en komplex person under ytan, någon som är misförstådd eller plågad. Dorian Gray har tyvärr inte det här. Han bara är en dålig person eftersom han har bytt ut sin själ mot evig ungdom. Detta gör honom inte bara platt utan det gör honom också ganska tråkig, rolig som ett kulturellt fenomen, men tråkig personlighet.



Hans största brott är att han hatar för mycket
Och alla de där oskyldiga människorna han mördade
 4. Loke från Thor / the avengers. Ja, jag vet vad ni kommer säga, att han är väldigt het för tillfället och att "The avengers" är den mest hypade filmen nu och att det är nyhetens behag. Det är faktiskt tack vare det här som han inte är med på medaljplatserna. Jag säger att vi får vänta några år och se hur karaktären utvecklas och vad som egentligen händer när hela hypen lägger sig. Men trots detta är han faktiskt en väldigt dynamisk och intressant person och faktum kvarstår att han och Hulken faktiskt stjäl hela filmen. Jag skrev innan om hur personlighet var viktigt hos en bad boy och det har han ganska mycket av. Han är en komplex karaktär som har ett brett spektrum av känslor och han har ett motiv bakom det han gör. Han är missförstådd och stereotypt sätt älskar kvinnor missförstådda och trasiga själar. För det innebär att man kan fixa honom. Ja, detta är en av de värsta sortens fördomar men kärleksromaner och romantiska filmer verkar säga samma sak. Visst man kanske inte gifter sig med den trasiga mannen, men som en fantasi funkar han eftersom det visar att han är både mänsklig och känslosam. Han gör det han gör eftersom han tror att det är för allas bästa. Det finns dessutom med scener där han och hans bror pratar om känslor och han gråter faktiskt, något som värmer mitt feministiska hjärta.

Derp
3. Scarecrow / Dr. Jonathan Crane, Batman begins. Nu undrar ni nog vad han gör på den här listan, han är inte alls med särskilt mycket i filmen och Cillian Murphy som spelar honom lyckas både överspela och underspela i sin roll. I filmen har han egentligen ingen bakgrundshistoria och blir dessvärre bara en stereotyp galenpanna som springer runt och förgiftar folk helt utan motiv. Jag tänker faktiskt vara lite anarkistisk och blanda det jag vet om Dr. Crane från serietidningen Batman och den som han är i filmen. Dessutom kollade jag på "Batman the animated series" när den gick och har en syn på karaktären därifrån. Den här karaktären har egentligen så mycket djup och så många problem som jag verkligen önskar hade synts mer i filmen. Han är en psykolog som är expert på rädsla och han hade en extremt svår barndom med föräldrar som misshandlade honom både fysiskt och psykiskt, han var så kallad "sjuklig" som barn och hysde redan från början ett stort hat mot resten av världen. Jag tror att om Christopher Nolan hade använt det här i filmen hade den kunnat bli så mycket bättre. Därför hamnar scarecrow på en så pass hög placering, eftersom om man blandar Cillian Murphy med den karaktären som jag känner till med all komplexitet och sorg så tror jag verkligen det här hade blivit en karaktär som stal allas hjärtan, istället för den platta skurk som nu är med i "Batman begins".


Tom fick av någon anledning alltid
köpa ut till sina jämnåriga
2. Tom Riddle eller Dolder, vilket du nu föredrar från "Harry Potter och hemligheternas kammare". Christian Coulson som spelade den 16-åriga Tom Riddle var i själva verket 25. Jag vet att jag igår klagade på att Hollywood aldrig använder folk i rätt ålder för att porträttera tonåringar men i detta fallet är jag glad. Eftersom jag hellre ser en snygg och stilig 25-åring än något 16-årigt mansbarn i en roll där personen faktiskt ska vara snygg, detta eftersom jag inte gillar att känna mig som århundradets peddo. Det här är en karaktär som verkligen har problem. Han växte upp utan sin far och blev till under vad som i princip är en våldtäkt då hans ganska fula mor förhäxade en vacker mugglarman och födde sedan en son. Tom växte därmed upp med ett hat mot mugglare och deras värld. Anledningen till att han inte är etta på denna lista är eftersom hans hat slår över lite på honom och han växer sedan upp och blir Lord Voldemort, en man som man inte skulle vilja ta hem, bad boy med komplex personlighet eller inte. Som sagt, Tom Riddle kanske har en bräcklig själ som någon med rätt handlag kan fixa men Lord Voldemort, nej.


Bad boy #1 har dock
en förfärligt ful kostym
1. Ozymandias från "Watchmen", spoilers för er som inte har läst eller sett den än och jag ber om ursäkt. Hur som helst så ställer ni er nu frågan: Hur kan han slå de andra på listan? Ozymandias har en bakgrundshistoria, en sorglig en. Han är dessutom ganska komplex som karaktär. Trots detta är han både intelligent, snygg, framgångsrik, karismatisk, rik, gillar djur och har en massa bra egenskaper. Han är dessutom på de godas sida och han är definitivt inte en stereotyp onding. Han är också missförstådd och hans moral är något underlig men det kan man komma över. Ozymandias är dessutom mänsklig och till skillnad från många av de andra på listan är han inte helt förstörd, som jag sa innan kanske den helt emotionellt störda mannen är en bra fantasi, men i verkligheten tror jag att lagom störd räcker länge och väl. Man skulle dessutom inte behöva skämmas för honom eller ens förklara vad det är man ser hos honom. Ozymandias har dessutom övertaget att man får känna honom som karaktär innan man vet att det är han som är skurken, istället för tvärtom, detta ger perspektiv på honom som karaktär och man får dessutom själv avgöra om man tycker det han gör är fel eller inte. Han är känslosam och bryr sig genuint om andra människor. Han är också en av de få "ondingarna" som vinner på slutet, detta är bra om man inte vill ha ett distansförhållande med någon som sitter i fängelse. I slutändan är alltså Ozymandias "bad boy" nummer ett eftersom han inte alls är dålig egentligen, han är en bra man vars personlighet och ego bara råkade komma i vägen.

Jag inser nu att den här listan inte bara är heteronormativ och sexistisk utan även rasistisk eftersom den endast består av män så vita att de kan ge vem som helst tandvärk. Jag skyller på att jag är en produkt av samhället.

OBS! Det här är bara min egna lista, det är inte faktabaserat eller på något sätt bevisat, om du tycker jag har fel eller inte gillar den kan du tillexempel göra en egen.

2 kommentarer:

  1. Bizitch, please! HP och hemligheternas kammare spelades in för tio år sedan, enligt mina kalkyler innebär det att du då var 11 bast. Så även om skådisen som spelar Tom Riddle hade varit 16 så hade du knappast varit ett peddo om du tyckte han var snygg. Just sayin'...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här listan utgår knappast från vad jag tyckte när jag var elva, jag tyckte troligen inte han var så snygg på den tiden, jag hade troligen inte tyckt någon av de andra på listan var snygga då heller (förutom möjligtiv Ben Barnes). Det har inte något med ålderskillnaden mellan mig och skådespelaren att göra heller. Och nej, tekniskt sett hade jag inte varit peddo om jag ens idag tyckte att en som är eller var sexton är snygg. Men jag hade troligen inte vågat erkänna att jag tyckte det. Som sagt, den här listan är väldigt mycket de åsikter jag har om ämnet just nu.

      Radera