tisdag 26 juni 2012

På tal om det här med spel..

I mitt inlägg om den belgiska speltillverkaren "Tale of tales" nämnde jag flera exempel på konstnärliga spel. Vissa kan nog undra varför jag nämnde "Cry of fear" men inte något av American McGee. Så, nu har jag nämnt honom, nu behöver ni inte undra längre.
Nej, jag bara skojar, lite mer än så förtjänar han faktiskt. För er som inte är bekanta med namnet kan jag upplysa er om att American McGee är en speldesigner som har gjort många olika fantasifulla spel, mest känd är han nog för sitt "American McGee's Alice" som kom ut 2000, det kom även ut en uppföljare förra året som hette "Alice: Madness returns". Båda spelen är baserade på Lewis Carrolls historier om Alice, fast i McGees version är Undervärlden inte en rolig, fantasifull plats så mycket som det är en värld full med faror och skräckinjagande monster. McGee gjorde om originalhistorien till en psykologisk thriller där huvudpersonens mentala hälsa är minst sagt ifrågasatt. Alice sitter på ett mentalsjukhus och har tappat nästan all kontakt med verkligheten efter det att hela hennes familj dog i en husbrand. Spelen är väldigt snygga och miljöerna är uppbyggda på ett kreativt sätt med många möjligheter att utforska. Han har även gjort andra spel men Alice spelen är de mest kända. Så, nu har jag nämnt honom!
Från "Alice: Madness returns" 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar