torsdag 2 augusti 2012

Torsdagstoppen: Topp fem: TV/data-spelssoundtrack

Som jag sa redan igår har jag och min syster dragit igång ett projekt som går ut på att vi varje torsdag framöver ska ha en topp fem-lista där vi båda två har samma tema på våra listor men vi har ingen aning om vad den andra har satt på sin topp fem. Den här vecka är temat TV-och-dataspelssoundtrack.

Ja, ett bra soundtrack kan verkligen höja upplevelsen och känslan av ett spel, det sägs oftast att den bästa bakgrundsmusiken är den man inte märker förrän den är borta och i de här fallen skulle man verkligen sakna den om den försvann, här är min topp fem data-och-tv-spelssoundtrack:

5.  Temamusiken till "Dead space". Skräckelementen i detta spel består mest av att olika saker hoppar fram och chockar en, detta blir lite tråkigt efter ett tag och efter någon halvtimme blir man inte ens chockad eller rädd längre utan tycker bara det är jobbigt. Musiken är däremot något helt annat, musiken till detta spel är faktiskt bättre än själva spelet, jag är inte så mycket för den här sortens shooter-spel men musiken är riktigt bra. Jason Graves har lyckats komponera ett stämningsfullt soundtrack som klarar av att stå för sig självt utanför spelet, faktiskt mycket bättre än vad spelet hade stått utan musiken.

4. "Mantis' hymn" från "Metal gear solid". Psycho mantis kan vara en av de mest kreativa Tv-spelsfienderna någonsin. Han har en sorglig bakgrundshistoria, han har ett underligt motiv för det han gör och han bryr sig verkligen inte om de människor han skadar, men trots detta är han minnesvärd eftersom man förstår och sympatiserar med honom. Han är framförallt känd för att bryta den fjärde väggen så mycket att den behåller sig bruten en lång tid efteråt. Jag har valt den hypnotiska musik som han spelar för att kunna kontrollera någons tankar, detta eftersom musiken är så pass bra använd och välkomponerad att man inte tänker på den innan någon påpekar den för en. När man sedan lyssnar märker man att det är en något obehaglig melodi som är djupt rotad i en melankolisk känsla. Vacker och efterhängsen, den här låten stannar kvar hos lyssnaren långt efter det att man har hört den.

3. "Children of the elder god" från "Alan Wake", ja, jag ska sluta tjata om det här spelet någon gång. Men det som gör att den här låten kom med är kanske inte så mycket att själva låten är så fantastiskt bra, utan sättet den är interagerad i historien. Den här låten spelas under det roligaste "uppdraget" under hela spelet, med den här musiken i bakgrunden känns det extra coolt när man kämpar för sitt liv på en upplyst scen. Jag är inget stort "Poets of the fall"-fan men musiken de gjorde för både "Alan Wake" och "American nightmare" är riktigt bra. I spelet gör de låtarna åt ett fiktivt rockband från 70-talet som heter "Old gods of Asgard" och därför har soundtracket en 70/80-tals känsla över sig och detta är inte fy skam.

2.  Temat från "Fable 2". Komponerat av det musikaliska geniet Danny Elfman, den här låten har verkligen en storslagen känsla över sig, man blir riktigt taggad på att spela spelet när man hör inledningsmusiken. Speldosan man hör i början är ett mycket bra sätt att starta spelet på eftersom det ger en hint om historien som snart ska utspela sig. Det känns som ett riktigt fantasysoundtrack, det är vimsigt, roligt, allvarligt och lätt allt på samma gång. Det är vackert, distinkt och minnesvärt utan att vara pråligt och kräva uppmärksamhet.



1.Temat från "The elder scrolls V: Skyrim". Den här låten kan vara definitionen av ordet episkt, varje gång den spelas får jag gåshud och vill ut och uträtta heroiska stordåd. Det är en låt som verkligen sätter känslan för spelet i sig och man känner verkligen hur äventyrslustan inom en väcks. Vad mer kan jag säga? Det här är ett perfekt soundtrack, lyssna och njut.

Det var min lista, vill ni kolla in min syrras lista finns den på: enpanelhona.blogspot.se, hoppas ni har tyckt om min topp fem! Har ni förslag på listor ni skulle vilja se är det bara att skriva en kommentar.

+ bubblare: "Torched song" från "L.A Noire", jag gillade den här låten så mycket att jag direkt efter att ha hört den för första gången var tvungen att kolla upp vad det var för låt. Blev riktigt imponerad när jag såg att den var specialskriven, den passar verkligen in i tiden perfekt. Sångerskan som sjunger är dessutom riktigt talangfull. Rockstar är kända för att ha bra musik i sina spel och det här är verkligen inget undantag.
Och självklart ska även Jarboes soundtrack till "The Path" få en eloge, detta spel är så läskigt att musiken till det räcker för att ge mig mardrömmar.
Healths soundtrack till "Max Payne 3", hur bra som helst! Det var egentligen meningen att det här skulle hamna på femte platsen men den fick ge vika av den enkla anledningen att jag inte har spelat det tredje Max Payne ännu,jag vill hellre ha med låtar där jag vet hur det känns när de spelas i spelet. Jag gillar speciellt den förföriska låten Tears, lyssna på den!

Uppdatering: Ja, tvåan har blivit etta och ettan har blivit tvåa, detta är eftersom det var så här jag gjorde från början men i sista sekunden ändrade jag mig av någon underlig anledning, jag har nu rättat till mitt misstag och satt den rättmätiga vinnaren på den plats den förtjänar. Och det heter torsdagstoppen nu och inte topptorsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar