torsdag 30 augusti 2012

Torsdagstoppen: Harry Potter-karaktärer

Jag vet att jag inte har publicerat någonting sedan förra torsdagstoppen men jag har faktiskt varit upptagen (jag vet, chockerande) den här veckan är temat topp fem Harry Potter-karaktärer, ett tema som ligger alla systrarna varmt om hjärtat. Harry Potter bokserien innehåller några av mina absoluta favoritböcker och jag blev trollbunden redan från det att jag var nio år gammal och läste första boken för första gången. Det som gör böckerna riktigt speciella är att de har följt mig under hela min uppväxt, jag var sexton när sista boken kom ut och jag var elva när första filmen kom och så vidare. För mig är Harry Potter den perfekta blandningen av nostalgi och kvalitet. Med detta sagt, här är listan:

5. Albus Dumbledore, nu kanske många frågar sig varför han hamnar så långt ner, han är ju trots allt en av de viktigaste personerna och han är dessutom väldigt omtyckt. Visst, han är en av mina favoriter också men både som barn och i vuxen ålder har jag alltid stört mig på att han favoriserar Harry Potter så himla mycket. Om man frågar Dumbledore kan Harry inte göra något fel. Detta fjäskande är ganska irriterande och det som är värre är att han favoriserar och i princip dyrkar allt Harry gör, visst är Harry begåvad och allt det där men man behöver ju inte dyrka marken han går på för det. Harry Potter är också en människa och kan också göra fel, men trots allt det här tycker jag väldigt mycket om Dumbledore. Han är en bad-ass gammal gubbe som trots sin höga ålder inte bävar för att sparka röv när han kan. Han är dessutom vis och modig och allt det där men det är framförallt att han är så förbannat cool som göra att han hamnar på listan. 
Dumbledore- badassador

4. Harry Potter, ja den här listan vore ju inte riktigt komplett utan honom, dock hamnar han inte särskilt högt eftersom han är något platt som karaktär. Han har inte enormt mycket personlighet och han är så förbannat god och präktig hela tiden. Visst, han har en del mörka stunder men överlag är det så självklart att han kommer ta den smala vägen. Han är dessutom förbannat lillgammal  i tid och otid. Jag förstår dock varför hans karaktär är så pass rättskaffens, det hade inte varit mycket till bok om huvudpersonen var ett ondskefullt barn som gick över till Voldemorts sida så fort han fick chansen. Harry Potter är en väldigt bra hjälte och mer tredimensionell än många andra figurer i barnlitteratur.
Daniel Radcliffe visar upp sina icke-
befintliga skådespelartalanger

3. Draco Malfoy, ända sedan jag läste första boken har han varit en av mina favoritkaraktärer, en sådan som jag på något lustigt sätt kan förstå och relatera till, han var alltid intressant att läsa om och i stereotypt kvinnlig anda antar jag att jag kände att han bara var en vilsen själ som behövde vägledning. (en alternativ förklaring vore att jag är sociopat light, vilket hade förklarat ganska mycket) Det jag älskar så mycket i Harry Potter-böckerna är att J.K Rowling kan det här med att göra mänskliga karaktärer, under Dracos snobbiga yta  finns det ett hav av känslor. Vad som från början är en platt karaktär som bara är elak blir senare en viktig del av historien, Draco är komplex i sitt känsloliv och det fina är att i takt med att läsarna blir mognare och mognare, desto mer får man veta om honom. Jag kommer dessutom ihåg att jag, när jag var cirka elva, tolv (och precis hade börjat upptäcka pojkar) tyckte Tom Felton som spelar honom var as-snygg, kanske inte tycker det nu, för det vore inte helt okej att tända på ett tretton/fjortonårigt mans-barn. Dock tycker jag nog inte riktigt han ser så illa ut nu för tiden som mina båda systrar gör.
Puberteten-inte alltid ens vän

2. Professor McGonagall, den tuffa tanten som är lärare i förvandlingskonst, hon är bestämd och barsk men godhjärtad, hon är närmare bestämt som en favoritlärare man har i högstadiet. Jag har alltid varit imponerad av hennes rakryggade moral sinne för rättvisa. Jag tror bestämt att hon är den bästa förebilden en ung flicka kan ha. Även om hon ibland vacklar och låter sina fördomar styra hennes beslut försöker hon alltid göra det rätta (eller åtminstone det bästa av situationen). Dock har jag lite samma problem med henne som jag har med Dumbledore, det känns nämligen lite som att hon favoriserar Gryffindor framför de andra elevhemmen. Detta drar självklart ner henne lite på listan.
Varning för tuff tant

1. Professor Severus Snape, ganska självklar första placering för mig. Snape är en av de mest minnesvärda karaktärerna i hela bokserien, han är komplex och det finns många spännande twistar i historien tack vare honom och han är spännande som person fram till slutet. Jag tror aldrig jag har blivit så ledsen eller upprörd över en fiktiv karaktärs död som när Snape dog. Han är dessutom en lite lurig karaktär eftersom man aldrig riktigt vet var man har honom, så många i Harry Potter-universumet är antingen helt onda eller helt goda men Snape har båda sidorna i sig. Enligt mig är han sol-klart den bästa karaktären i hela bokserien och kanske till och med en av de bästa karaktärerna i litteraturen någonsin.
Alan Rickman- en 60-åring som försöker
spela en 31-åring

Det var min lista för den här veckan, tack så mycket för att ni har läst och som vanligt kommer det en ny topp fem nästa vecka på ett nytt tema, systrarnas listor på samma tema hittar ni som vanligt på deras respektive bloggar: enpanelhona.blogspot.se och tvangstankekedjan.blogspot.se

Som vanligt blir det några bubblare eftersom den här listan egentligen hade behövt vara en topp 50 för att jag skulle få med alla mina favoritkaraktärer:
Sirius Black, Harrys gudfader som bara skriker godhet och förståelse var han än är
Molly Weasley, Rons mamma som egentligen är den stereotypa hemmafrun men som även visar att hon har en annan sida
Bellatrix LeStrange, jag gillar henne mest för att hon är spelad av Helena Bonham Carter, en av mina favoritskådespelare, men jag gillar även att de har fått till en så extremt ond karaktär. Hon har dessutom en fabulös stil-känsla
Lucius Mafloy, Dracos DILF till farsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar