torsdag 16 augusti 2012

Torsdagstoppen: TV-serieintron

Dags för ännu en torsdagstopp. Den här veckan är temat topp fem TV-serieintron. Jag är själv ingen stor konnässör vad det gäller TV-serier, jag föredrar filmer och TV-spel. Visst har jag sett ett antal , men jag tröttnar oftast om det är mer än en säsong och man måste följa varenda avsnitt. Jag tycker dessutom att det är fusk att titta på TV-serier flera år efter det att de har producerats, jag kan därför bara börja kolla på dem om jag ser dem när de går för första gången (undantag är självklart om de är för gamla för att jag ska ha sett dem när de gick). Jag har dessutom svårt för att ladda ner en serie och maratonkolla, det känns också fuskigt. Faktum är att jag inte gärna laddar ner TV-serier eftersom jag då inte kan se dem när de går på TV och om jag inte ser dem då kanske de tas bort ur utbudet för att ingen kollar på dem. Jag skulle därmed inte säga att jag är en TV-serie analfabet så mycket som jag kanske är en TV-serie dyslektiker. Därför blir inte det här så mycket "världens bästa TV-serieintron-lista" så mycket som "TV-serier jag har sett vars intron jag gillar". Här är därmed min lista över topp fem bästa TV-serieintron:

5. Carnivale. En av mina favoritserier, introt är kanske inte det bästa någonsin men det hamnade ändå på listan eftersom alla borde se denna serie (det gäller speciellt mina två systrar som är TV-serie fantaster utan att ha sett den här). Jag gillar hur som helst introt eftersom det visar så mycket av det man behöver veta om serien, man ser vilken tid det ska utspela sig i man förstår att det har med magi, cirkus och under att göra. Blir glad när jag hör musiken eftersom jag vet att jag kommer bli kungligt underhållen den närmaste timmen, därför hamnar Carnivale på femte plats.

4. I Mumindalen. Rent språkligt kan det inte finnas något vackrare än finlandssvenska, den här serien är dessutom ett barndomsminne. Det är gulligt, snällt och lugnande, vad mer kan man önska sig? Det enda jag undrar är vad som är grejen med det där upprepandet av mamma och pappa i slutet, som att barnen helt skulle missa vem som var vem trots den könsstereotypa uppdelningen mellan morsamumin och farsamumin? Eller pallade de bara inte skriva mer text? Det verkade ju hur som helst ha funkat eftersom alla kan den delen av texten.

3. Kingdom Hospital, introt för den här serien är cirka tusen gånger bättre än vad själva serien är. Kollade bara på den för att introt är så pass bra och gud blev jag besviken. Önskar dock att de hade haft en hel-instrumentell låt i introt istället, men man kan inte få allt man önskar sig. Gillar dock den mystiska känslan desto mer, som sagt, introt är så mycket bättre än serien.

2. Mad men. En av de absolut bästa TV-serierna någonsin, antar att båda systrarna har det här introt på sina listor, för det är så himla bra. Det är enkelt, snyggt och både tidslöst och tidstypiskt. Det är dessutom kort men lyckas ändå vara minnesvärt.

1. Twin Peaks, för mig och de flesta andra är Twin peaks brytningspunkten för TV-serien som medium. Efter Twin peaks blev TV-serier mer än bara underhållning och filmatiseringar av böcker som var för långa för att bli filmer, det blev ett eget uttryckssätt. Antar att båda systrarna har det här på sina listor också, det borde de iallafall ha. Det jag gillar speciellt med introt är att det lurar in en i en fälla, ser man bara introt skulle man kunna tro att twin peaks var en serie om vilken amerikansk småstad som helst, musiken är lugnande och det är inget speciellt med bilderna som spelas upp. Men ack så fel man har om man tror det. Har dessvärre bara sett första säsongen och detta var för ganska länge sedan, men skulle gärna se om den. Visst har serien några år på nacken men den fortsätter vara ikonisk och speciellt dess intro


Det var min lista för den här veckan, tack så mycket för att ni har läst. Vill ni läsa mina systrars listor på samma teman finns de som vanligt på enpanelhona.blogspot.se och tvangstankekedjan.blogspot.se, nästa vecka blir det som vanligt en ny topp fem på ett helt annat tema. Eftersom det finns en hel del bra TV-serieintron som inte kom med på listan får ni som vanligt några bubblare:

Game of thrones, ja det här är ju ett väldigt bra intro och precis som med kingdom hospital är introt bättre än själva serien, den här gången fick dock estetik duka under för personliga favoriter.
Luftens hjältar, ännu en barndomsserie vars intro jag gillade starkt.
Desperate Housewives, serien som aldrig verkade ta slut även när själva huvudhistorien var utredd fortsatte de med samma tröttsamma serie. Dock hade den ett ganska fint intro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar