torsdag 23 augusti 2012

Torsdagstoppen: Vampyrer

Ännu en vecka, ännu ett tema, den här veckan är temat "topp fem favoritvampyrer", är inget stort fan av vampyrgenren, det finns så klart ett antal undantag men de är få. Den här listan kan bli lite komplicerad på grund av det, men jag ska göra mitt bästa. Har ingen aning om hur lika / olika våra olika listor kommer se ut, men jag har en aning om att min och panelhönas lista kommer vara mer lika varandra än min och Es, men vi får se.

Har lite problem med den nuvarande hetsen som finns kring vampyrer då det känns nästintill nekrofilt att sexualisera och objektifiera de odöda. Visst förstår jag fascinationen, att vara evigt ung i utbyte mot att man måste skada andra levande varelse. Det är en moralisk fråga om priset för fåfänga och så vidare. Dessvärre är dagens vampyrer inte det här och vampyrer blir dessvärre oftast en symbol för något helt annat. Som i "True blood" där vampyrer symboliserar att vara förtryckt på grund av att man är annorlunda. Oftast får de symbolisera homosexualitet men de kan ibland symbolisera annat. Det känns extremt dassigt och sunkigt att man måste diskutera minoriteters rättigheter i populärkulturen på det här sättet, men det är en annan fråga. Ett värre exempel är hur vampyrer används i "Twilight", men det tänker jag inte gå in på just nu eftersom jag inte vill förstöra för er som inte har läst / sett klart men ändå vill veta. 

Hur kom jag in på det här? Det här är en topp fem vampyrer inte en "analysera-hur-vampyrer-används-i-populärkulturen-lista" Hur som helst så vet ni nu hur jag känner inför ämnet och då kanske ni förstår min ståndpunkt lite bättre. Med detta sagt, här är listan:

5. Sebastian LaCroix från "Vampire the masquerade - bloodlines", jag har inte spelat något "Vampire the masquerade" spel särskilt mycket och Bloodlines är verkligen inget undantag (dock det spel jag har spelat mest i serien). Kommer dock ihåg den här karaktären vilket jag tog som ett tecken. Sebastian är en riktig överklass-douche som tycker han är så mycket bättre än alla andra, han bryr sig inte om någon och han tycker det är lite för roligt att mörda. Han är dock en av de mer kraftfulla vampyrerna och man vill inte hamna på fel sida om honom, under några omständigheter! Det som dock drar ner hans betyg något är att hans röst är gjord av Andy Midler, vilket jag verkligen inte hade föreställt mig, så nu ser jag bara honom framför mig när Sebastian pratar, inte helt okej. Dock en spännande karaktär.
Bilden är tagen från deviantart eftersom
jag inte hittade någon bra bild från
spelet

4. Otto Von Chriek från "Discworld", orkar inte skriva alla discworld böcker han är med i men hur som helst så är Otto en vampyr som har avgett ett löfte att aldrig mer dricka blod och detta leder självklart till en hel del roliga stunder. Han är mest en "comic relief" karaktär men han är ganska bra på det, han är inte irriterande och får faktiskt bidra till handlingen lite då och då. Han är en fotograf trots sin ljuskänslighet och även detta leder självklart till en hel del humor. Rolig karaktär men inte mycket annat.
Också tagen från deviantart
 3. Drakula från "Nosferatu - nattens vampyr", jag valde den här versionen av Drakula eftersom det är en mest sympatiska. Här blir han vad han borde vara - en ensam figur som aldrig kan se solen mer och som längtar efter att få bli gammal och dö. Han är definitivt ingen Don Juan á la Robert Pattinson och det är bara bra. Han längtar efter att få vara människa igen och få känna alla känslor men han kan inte kämpa emot sitt väsen, han är numera endast ett skal av sitt forna jag och tvingas dricka blod för att överleva. Han kan inte dö på riktigt utan hamnar endast i ett tillstånd där han väntar på att återuppväckas. Werner Herzogs nosferatu är en mycket melankolisk historia, men den är dessvärre lite långsam för min smak. Tyvärr!
2. Count Duckula från "Duckula", va? kanske några av er frågar er nu. Ja, det är förvisso sant att denna barnserie från 80-talet saknade mycket av den estetiska och moraliska ambition som många av dess samtida skapelser i samma genre, men den hade något annat. Jag hade inte så mycket för denna serie som barn, men jag såg om den i vuxen ålder på dess originalspråk och tyckte den var helt fantastisk. Duckula är nämligen något så udda som en sit-com för både barn och vuxna. Serien handlar nämligen om en vampyr som är vegetarian och som bor ihop med sina två betjänter, vi får följa deras vardag och det är hysteriskt roligt. Mycket av humorn är både torr och egentligen något för morbid för barn-tv, hade aldrig sänts idag men det gör det bara så mycket roligare att någon vågade göra den under 80-talet. Greve Duckula är egentligen en av seriens tråkigaste karaktärer men han får ändå vara med på listan.

1. Lestat De Lioncourt från "En vampyrs bekännelse",  innan någon frågar, nej jag har inte läst böckerna, bara sett filmen. Lestat är vampyren som får huvudkaraktären att bli en av dem. Han gör detta genom att först bita honom och sedan fråga om han vill dö eller bli vampyr. Lestat är den viktigaste bi-karaktären, han är ganska extravagant och är den som diskuterar moral och levnadsvillkoren för att vara vampyr med vår protagonist- Louis de Pointe du Lac, det är igenom honom vi förstår vilka uppoffringar de ställs inför och även om han själv inte verkar ha några problem med det han gör är han ändå viktig för att vi ska förstå huvudkaraktärens problem. Han är även mycket mer minnesvärd än Louis. Visst kan man säga att det är mycket symbolism och övertydliga metaforer med i båda böckerna och i filmen men jag tycker ändå man måste uppskatta det här eftersom Anne Rice var bland de första som tog med Vampyrerna in i populärkulturen. Hon är dessutom en tuff tant trots att hon är kristen. (Jag har en känsla av att jag skulle gilla böckerna för jag har endast hört bra saker om dem. Någon som har läst som har en åsikt?)
Tom Cruise har aldrig varit snyggare
Det var denna veckans lista, glöm inte spana in systrarnas på enpanelhona.blogspot.se och tvangstankekedjan.blogspot.se tack så mycket för att ni har läst och nästa vecka kommer det en ny topp fem på ett nytt tema.

+ Bubblare: Det har ju annonserats att Jim Jarmusch håller på att göra en vampyrfilm som kommer att komma ut nästa år, den kommer heta "Only lovers left alive" och i den kommer Tom Hiddleston spela en roll, vet dock ej om han kommer spela en vampyr men om han gör det kan det ju inte bli annat än legendariskt. Eftersom jag inte vet detta än vågade jag inte sätta honom på listan, men om han spelar en vampyr kommer han ju få Tom Cruises Lestat att se ut som en hög med spyor i jämförelse.

Och för er som undrar var alla kvinnor är: jag vet inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar