torsdag 6 september 2012

Torsdagstoppen: Ljud

Ja, då var det dags för torsdagstoppen igen, den här veckan är temat topp fem: ljud. Det här är som sagt en kulturblogg, det har inte ändrats men den här veckan var jag inte med och bestämde temat för torsdagstoppen. Därför fick det bli ljud, ljud i allmänhet och vad jag vet finns det inga regler, det är dock en något svår lista eftersom ljud är en så pass relativ sak, ett ljud som man gillar ibland kan under andra omständigheter vara hemskt. Som skratt till exempel, om jag drar ett skämt och någon skrattar åt det är det självklart positivt men i högstadiet om någon skrattade när man gick förbi ville man ju bara sjunka genom golvet (även om det i 99,9999% av fallen faktiskt inte var en själv de skrattade åt kändes det ALLTID som det eftersom världen snurrar runt en själv i den åldern) Med detta sagt har jag försökt välja ljud som jag alltid gillar, så här kommer min lista:

5. Dalek-röst, för er som inte vet vad en dalek är kan jag säga att det är en ras med cyborg-mutanter från Dr. Who,  jag gillar sättet de pratar på för det är så där skönt robot-aktigt men ändå lite mänskligt vilket ger karaktärerna en perfekt finish. Ja, jag vet att de låter lite annorlunda men jag pratar om helheten.


4. Ylande, det är ett fint ljud, tycker det låter lite melankoliskt (även om det finns olika sorters ylningar och att olika hunddjur, raser och kön ylar på olika sätt). Jag hade även en hund som var världs-bäst på att yla, och hon gjorde det gärna och ofta, speciellt till glassbilen av någon anledning, tycker dock att gråvargs-yl är den bästa sorten.

dassigt ljud, jag vet

3. Vågor, kanske inte ett så roligt ljud om man håller på att drunkna eller är långt ute till havs / sjöss och har motorstopp eller liknande, men inget av detta har hänt mig så vågor för mig får mig bara att tänka på varma sommardagar vid stranden. Jag vet även att många människor blir kissnödiga av detta ljud, vilket jag tycker är underhållande eftersom jag inte blir det.


2. Ekande fotsteg, inte vilken sort som helst dock. Jag gillar den sortens fotsteg som hårda sulor gör på stengolv. Vet inte vad det är som är så speciellt med det, antar att det är en vanlig ljudeffekt i filmer eller något. Har hur som helst alltid gillat just detta ljud och kan inte riktigt förklara varför.

1. Bacon som läggs ner i en varm stekpanna, när det riktigt fräser. För mig är det här ljudet av mat, har svårt att lyssna på det och inte bli lite små-hungrig, tror aldrig heller jag har blivit äcklad av detta ljud eller hört det och tänkt på vad bacon egentligen är. Utan detta ljud hade bacon varit en halv upplevelse.
 
Tack för att ni har kollat på även denna upplaga av torsdagstoppen, systrarnas listor hittar ni som vanligt på: tvangstankekedjan.blogspot.se och enpanelhona.blogspot.se det blir inga bubblare den här veckan, eftersom temat är för stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar