torsdag 20 september 2012

Torsdagstoppen: Musikvideor

Nu är det återigen dags för torsdagstoppen, efter förra veckans uppehåll kommer vi tillbaka med topp fem: Musikvideor. Just musikvideor är ju ett ämne som jag inte är jätte-bra på. Jag är inte riktigt rätt generation eftersom MTV slutade visa musikvideor när jag var i mina tidiga tonår, senaste gången jag såg en musikvideo som jag inte letade upp själv var väl i gymnasiet och redan då hade musikvideon börjat dö ut. Därför kanske inte det här blir en helt fantastisk lista men jag ska göra mitt bästa, jag har ju ändå sett en del musikvideor och jag vet ju vad jag tycker om. Den här listan kommer dessutom inte bli så där extremt mega up-to-date eftersom de flesta band jag lyssnar på nu för tiden är för små för att göra musikvideor så länge de inte gör sunkiga live-videor där de bara lägger till musik eller liknande. Därför blir det här mest en kompott av olika musikvideor från tidigt 2000-tal och det är väl inte alltid det sämsta. Den här veckan har jag faktiskt ingen aning om hur lika eller olika våra listor kommer vara, jag antar att de kommer vara väldigt olika eftersom det ändå finns en generationsklyfta mellan oss och att vi dessutom har olika smak. Så det ska bli spännande att se vad syrrorna har på sina listor, för jag har ingen aning. Här kommer hur som helst listan och jag måste återigen understryka att detta är min personliga topplista för tillfället, om ni frågar om en vecka kommer den troligen se helt annorlunda ut.

5. HIM-Funeral of hearts. Nu hör jag folk säga: äru gäj elle? Men lyssna här, HIM var ett band som jag gillade när jag var cirka 11 till 15 år, har knappt hört dem sedan dess. Jag tänkte på den här videon eftersom jag kommer ihåg första gången jag såg den. Jag var elva eller tolv år, gick i mellanstadiet, det bästa TV-programmet som gick var självklart Spinn, musikvideoprogrammet som sändes i SVT. Jag älskade den här sortens program när jag var yngre. Hur som helst så kommer jag ihåg att den här låten var en bubblare till den tio-i-topp lista som de hade varje vecka, där man fick rösta på den musikvideo man tyckte bäst om för tillfället. Och lilla jag gick självklart och röstade på den här låten, den enda gången jag vet att jag har röstat på något sådant här program. Utöver att jag tyckte att låten var fantastiskt bra (något som jag kanske inte tycker nu) så tyckte jag självklart att sångaren var ur-snygg! (Jag har ju redan nämnt att det var i denna ålder som jag upptäckte att bärare av Y-kromosomen besitter vissa estetiska egenskaper.)  Hur eller hur så kom den inte vidare särskilt långt (låg bara på listan någon vecka tror jag, på en ganska låg placering dessutom) men därför får den komma med här. Dessutom så är jag fortfarande inte den som är den vad det gäller snygga androgyna karlar med för mycket smink som poserar (för helt ärligt, den här musikvideon handlar bara om hur snygg han är, de försöker dölja det med lite arty-farty bilder på gamlingar och hästar, men det är ganska genomskinligt)

4. P!nk- Stupid Girls, den här videon kom nog när jag var cirka 14 år, tyckte den var svin-rolig och gillade redan då dess feministiska budskap. Det är ett roligt sätt att ta upp ett så pass allvarligt problem som köning av individer faktiskt är och dessutom hur kvinnor representeras och uppmuntras att bete sig. Jag tycker det är kul att en så pass stor kvinnlig artist som P!nk faktiskt vågar stå på sig för sina åsikter och vågar ta tag i en sådan här fråga som kanske inte alltid är den mest populära. Gillar dessutom den läskiga Barbie-tanten i slutet.

3. Take that- Pray, såg den här videon på VH1 när jag gick i högstadiet tror jag, kommer inte ihåg vad jag tyckte om den, tyckte nog den var rätt dassig eftersom det här inte är riktigt min musiksmak, och det var det definitivt inte på den tiden. Senare återupptäckte min syrra den och jag insåg genialiteten i den, fasiken vad bra den är. Den är snygg, enkel och allt det där sen är det en massa halvnakna män i den. Kanske ska sluta skriva om den här videon innan det blir läskigt, men den är sjukt bra, det är fantastiskt att någon vänder på könsrollerna och att det är män som är objekt. Vad mer kan jag säga? Jag gillar't!

2. Radiohead- There there, nu börjar vi komma in på territorium där saker och ting faktiskt är bra, på riktigt. Radiohead är ett av de där verkligt ikoniska banden, allt de gör blir älskat och uppskattat och så även deras musikvideor. När det dessutom är ett band där så många har utbildningar inom konst måste de ju göra rätt ibland och de har verkligen träffat rätt vad det gäller den här. Låten blandat med bilderna skapar en mystisk, nästan mytisk känsla och framför oss utspelar det sig en slags saga. Bildspråket med de vildvuxna träden, söta djuren och udda ljussättningen gör att vi träder in i en magisk värld där allt inte är som det verkar. Man kan tycka att låten och videon egentligen inte hör ihop, men grejen med radiohead är just att man själv får tolka deras musik, med denna videon skapas det dessutom ett stort antal möjligheter för vad låten kan handla om. För mig har det här blivit en slags kortfilm snarare än en musikvideo, en film om att vara vilsen och träda på främmande mark, att vara nyfiken och göra misstag. Thom Yorkes röst är ju dessutom så otroligt vacker att man får rysningar.

1. Sigur ros- Untitled, en av nutidens bästa videokonstnärer har gjort denna musikvideo, nämligen Floria Sigismondi. Denna video börjar ganska normalt, trots att det finns en del ledtrådar om att allt inte står rätt till kan man inte förbereda sig på vad som kommer visas, den utspelar sig nämligen i ett post-apokalyptiskt landskap, vi får se detta ur några barns synvinkel och vi får aldrig veta varför det är så här. Fotot och ljussättningen är ur-tjusigt och det skapar en viss känsla av att allt är nersmutsat, förlorat och borta för alltid. Historien som utspelar sig är ganska sorglig och man blir ganska nedstämd. Det är helt enkelt en svinbra video med en riktigt fin låt till, precis som det ska vara. Det här är dessvärre en nerkortad version men ni borde försöka hitta den riktiga långa versionen, väl värt det!


Sådär, det var veckans torsdagstopp, kanske inte den bästa någonsin men som sagt, det är min personliga lista för tillfället, jag kände att jag inte ville hitta as-hippa band med jätte-snajdade musikvideor bara för detta, för det hade inte varit ärligt. Men tack för att ni har läst, nästa vecka blir det en ny topp fem på ett nytt tema. Glöm nu inte att spana in mina syrrors listor på: tvangstankekedjan.blogspot.se och enpanelhona.blogspot.se

Bubblare:
Screaming Lord Sutch- The train kept a'rollin, som jag innan har nämnt behövde inte den här mannen några "video hos", han kunde vara sin egen
Psy- Gangnam Style Rolig video med bra dans, tack Frida för att du visade mig den!
Of monsters and men- Little talks Fin video med en bra låt till, tack går till Felicia för att du påpekade detta!

1 kommentar:

  1. Errr, faktiskt så låg funeral of hearts, till mitt stora förtret, etta på den där jävla topplistan i en helvetes massa veckor. Jag tyckte aldrig om den och störde mig som fan på att folk aldrig tycktes tröttna på den.

    SvaraRadera