torsdag 27 september 2012

Torsdagstoppen: skurkar


En ny vecka och en helt ny torsdagstopp, denna vecka är temat topp fem: skurkar. Skurkar i det här fallet menas med medvetna antagonister som dessutom måste ha någon slags vilja eller eget medvetande, det vill säga inte saker eller händelser. Ni som har följt min blogg vet att jag redan har gjort en topp fem: bad boys och en topp tre: antagonister i spel. Den här listan kommer dock bli annorlunda eftersom att det inte finns några krav på var karaktären måste vara hämtad ifrån och inte heller att vederbörande måste vara snygg eller ha några andra kvalitéer, vi får alltså hämta karaktärer var i från vi vill vad det gäller kultur. Med detta sagt drar jag igång listan!


5. Loke / Loki från "Thor / The Avengers" jag vet att han var med på min "Bad Boy" lista men han är en väldigt bra karaktär. Han har en väldigt udda syn på moral och styre, han gör saker för att han tycker det är kul att skapa kaos och han vill även göra sin bror avundsjuk. Visst kan man säga att han ofta gör saker och ting för att det ska bli bättre men han är ingen god karaktär, han vet att mycket av det han gör är fel. Han är självklart också snygg!

4. Mr. Scratch, från "Alan Wake / Alan Wake's American nightmare" har redan nämnt honom ett antal gånger och det börjar kännas lite tråkigt. Men dock är han ändå en av de bästa karaktärerna i ett TV-spel någonsin. Mr. Scratch är en helt ond karaktär som inte bryr sig om andras liv eller känslor. Han använder sin charm och sin sexualitet (ärligt hur ofta gör manliga karaktärer det?) för att manipulera dem i sin omgivning.Jag gillar't

3. NegaDuck från "Darkwing Duck", jag har ganska få minnen från den här serien som barn eftersom den inte fick visas i SVT efter 1992 därmed kunde jag endast se den på ett fåtal söndertittade VHS-kassetter. Jag kommer dock ihåg att min granne hade en kassett med båda delarna av "just us justice ducks", där just NegaDuck är med. I vuxen ålder har jag även sett Darkwing Duck på sitt originalspråk, och jag måste säga att NegaDuck är en av de skurkarna som fortfarande håller måttet. Han är väl vad man skulle kunna kalla för en sociopat och det är alltid som mest våldsamt när han är med, men han är också den som är roligast eftersom han inte har en gimmick. Han är dessutom möjligtvis nekrofil eller kannibal eller liknande, det är inte ofta sånt hamnar i barnserier.

Han använder inte motorsågen för att
kapa träd
2. Mårran från "i Mumindalen", Mårran är en varelse som är så kall att var hon än går lämnar hon ett spår av is och frost.  Ingen kan komma nära eller röra henne utan att förvandlas till is, hon är därför väldigt ledsen och ensam och vill egentligen bara ha kärlek. Jag vet att jag sa att karaktären var tvungen att ha gjort ett aktivt val att vara ond men Mårran är så pass läskig att hon var tvungen att hamna på listan. Hon ska dessutom symbolisera det nordiska vemodet och det är verkligen en bra porträttering av denna företeelse.



1.Moriarty från "Sherlock", det finns självklart lika många olika versioner av Moriarty som det finns versioner av Sherlock Holmes, men jag valde så som han porträtteras i "Sherlock" eftersom jag tycker att Andrew Scott gör ett bra jobb i att skapa en karaktär som är en riktig psykopat, han är verkligen obehaglig och otillräknelig. Han är så som man alltid har velat att han ska vara och alla andra versioner bleknar i jämförelse. Han är kaxig, självsäker och alltid lugn, vilket gör att han är den perfekta motparten till den lite mer aspiga Sherlock.

Tack för att ni har läst veckans lista, nästa vecka blir det som vanligt en ny lista på ett nytt tema, tills dess kan ni läsa mina syrrors listor och dessa hittar ni som vanligt på: enpanelhona.blogspot.se och tvangstankekedjan.blogspot.se

Bubblare:
Spike från "Buffy the vampire slayer" en vampyr som innan har dödat två stycken vampyrmördare, men som sedan blir god och allt det där. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar