tisdag 9 oktober 2012

Tisdagstoppen: Tecknade TV-serier

Som ni vet blev det ingen torsdagstopp förra veckan, därför får ni den här veckan två listor istället, en nu på tisdag och en på den vanliga tiden på torsdag,  denna veckas första tema är temat topp fem: de bästa tecknade TV-serierna. Det finns inga egentliga regler för den här veckans lista så därför får ni bara sitta och njuta av nostalgi och annat bra när vi dyker ner i animations-träsket.

5. I Mumindalen, kanske inte helt otippat, en av mina favoritserier när jag var mindre och jag tycker ju fortfarande att finlandssvenska är bland det finaste som finns. Har dessutom sett om denna serie som äldre och den håller fotfarande eftersom det finns så många olika nivåer hos karaktärerna och historierna i Tove Janssons berättelser.

4. Beatrix Potters värld, är faktiskt inte helt säker på vad den här serien heter på svenska men jag tror det här är rätt. Kommer ihåg att jag älskade den här när jag var mindre. Den var så vackert ritad och den var alltid spännande och sorglig på samma gång. Det var troligen även här min förkärlek för England och det förra sekelskiftet började. De hade så fina kläder och deras hem såg så himla mysiga ut. Det fanns inget som inte var mega-vackert med den här serien.

3. Luftens hjältar, en Disney-serie som kanske inte är helt otippad, också en favorit från barndomen. Den här serien var också väldigt spännande men också mycket rolig.
 

2. The Simpsons, inte så konstigt, min absoluta favorit komediserie alla kategorier. Väldigt lite kan jämföra sig med Simpsons.

1. Tintin, älskar Tintin, kanske inte helt okej att säga i dessa tider men den diskussionen kan jag ta en annan gång. Den här serien var väldigt snyggt ritad i exakt samma stil som seriealbumen som är förlaga. Dock hade de här den goda smaken att ta bort de lite mer kontroversiella historierna, det vill säga ingen Tintin i Kongo finns med här. Utöver att vara väldigt spännande var den här serien dessutom väldigt lärorik
The Adventures of Tintin (TV).jpg

Det var den här veckans första lista, vill ni läsa systrarnas listor på samma tema finns de som vanligt på: enpanelhona.blogspot.se och tvangstankekedjan.blogspot.se tack för att ni har läst och glöm inte att nästa lista kommer redan på torsdag, då är torsdagstoppen tillbaka på sin ordinarie dag.

Som vanligt får ni några nämnvärda bubblare som dock inte riktigt kom med på listan:
Phineas And Ferb, ett mycket roligt Disney-program som handlar om två styvbröder som uppfinner och bygger saker hela tiden.
Ducktales, det här borde ha varit med på listan eftersom det också är en riktig barndomsfavorit men den fick helt enkelt inte plats
Darkwing Duck, har redan nämnt att jag gillar den här serien starkt och det står jag fast vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar