torsdag 22 november 2012

Torsdagstoppen: Läskigaste stunderna


 





Återigen dags för torsdagstoppen, den här veckan går i skräcktemat för vi ska lista: topp fem; läskigaste populärkulturella upplevelserna. Med detta innebär att man får ta allt som har skrämt en inom populärkultur, det vill säga film, böcker spel och så vidare.

5. Början av "Amnesia, the dark descent" - "Amnesia" har (med rätta!) utnämnts till ett av världens läskigaste spel, och även om jag vanligtvis är en riktig mes vad det gäller allt läskigt och försöker vanligtvis hålla mig borta ifrån läskiga filmer, TV-serier och annat, men just läskiga spel har jag av någon outgrundlig anledning inte lärt mig att hålla mig borta ifrån. Det här spelet tog mig omotiverat lång tid att spela ut, främst på grund av att jag kunde spela max 40 minuter i taget utan vara rädd för att drabbas av någon slags psykos. Det finns mycket läskiga stunder i spelet, men precis i början, innan själva historien har kommit igång, är just det värsta. Stämningen är så himla hemsk och hela jag rös vid tanken på vad som väntade bakom nästa hörn. Tanken om att något osynligt, onämnbart jagade mig skrämde mig något rejält och hade starka funderingar på att inte spela klart spelet. Gjorde det till sist och kan väl säga att jag är nöjd med att ha fått någon slags avslutning, men det är inget jag vill göra om.
4. Hela "The Path" - Jag vet att det blir mycket spel på min lista men som jag sa innan har jag av någon anledning svårt för att hålla mig borta från just skräckspel. Det här är ett av de läskigaste spelen någonsin enligt mig, det är elegant gjort, det är trolskt, eggar fantasin och är förvånansvärt hårt i sin framtoning. Man spelar sex olika systrar som alla får genomgå en slags rödluvan historia, de är på väg till sin farmors hus men går in i skogen på vägen och träffar olika versioner av vargen. Det är ett spel som handlar om att växa upp, förlora sin oskyldighet (dock inte alltid ens oskuld), stämningen är så tät att det känns som att man kan gå in i spelet och ta på luften. Musiken är bland det läskigaste jag har hört och rent generellt kan jag väl säga att den här skogen inte är någon jag hade gått i ensam.
 
3. Psykoserna i "Repulsion" - Roman Polanskis klassiska film om en ung kvinna som lider av diverse mentala störningar. I filmen får vi följa henne och se hur hennes syner blir värre och värre för varje stund som går. Har inte sett den här filmen på väldigt länge så ni får ursäkta att det blir ganska kort. Kommer dock ihåg att jag tyckte den var väldigt obehaglig första gången jag såg den. Därför hamnar den också så pass högt, många av de andra sakerna på den här listan kommer att åldras och kännas gamla men jag tror att folk fortfarande om 20 år kommer tycka att "Repulsion" är en obehaglig film.

 
2. När familjen börjar bli galen i "The color out of space" - Visste att jag ville ha med någon HP Lovecraft novell eller roman, men visste inte riktigt vilken jag skulle välja, det finns så pass många bra att välja mellan. Till sist valde jag en bit ur "The color out of space" eftersom detta är den novell som har skrämt mig mest. I novellen i fråga landar en konstig meteorit i en familjs trädgård, konstiga saker börjar ske och det blir tydligt att denna stenen från rymden inte var ämnad för denna världen. Allt på familjens ägor börjar förvandlas till och täckas av ett slags damm och alla i familjen blir galna. Detta är så fantastiskt välskrivet och så rysligt att jag knappt hittar ord för det. Är man ett skräck-fan är det här definitivt någonting att spana in. Kan fortfarande skrämma folk mer än 80 år efter att den skrevs och det är inte illa.
1. Slutet i "Scratches" - "Scratches" är ett ganska litet spel som jag inte hade hört talats om när jag köpte det, fick det för cirka 2 dollar på Steam och blev förtjust då jag insåg att jag hade hittat ett peka-och-klicka spel i skräck / mysterium - genren. Blev mindre förtjust när jag insåg att 1. Det är svårt som fan (vet inte hur ofta jag behövde fuska för att jag hade försökt hitta någon lösning i vad som kändes som timmar) och 2. att det knappast var så tandlöst som det såg ut. Med lite halvdan grafik och ett ganska långsamt tempo verkade det ganska harmlöst, men ack så fel jag hade. Var konstant övertygad om att för varje gång jag blev rädd kunde det inte bli läskigare, jag hade fel. Till sist kändes varje minut som en slags långsam tortyr, det var läskiga ljud, as-svåra pussel, mycket letande i källare och mörka utrymmen, men jag stod ut och sedan kom slutet. Grejen med "Scratches" är att slutet överraskar en, detta eftersom man först tror att det är slut, andas ut och tror att man är redo att gå. Sedan hör man ett ljud som man måste undersöka, jag tänker inte förklara eller förstöra överraskningen för er men jag kan säga att jag för första gången i mitt liv grät av rädsla. Så fruktansvärt rädd var jag, och för att göra det hela lite mer pinsamt, så var jag faktiskt hela 20 år gammal när jag spelade det här. Vissa blir inte alls rädda av det här, andra säger att det är lite mysrysligt, själv blev jag traumatiserad. Är du lättskrämd är det här verkligen inget att rekommendera, nej det är inte världens bästa spel men med en läskig historia som drar in en och fångar en ända till slutet måste jag säga: bra gjort till spelskaparna, jag var garanterat livrädd. (det första jag gjorde när jag hade spelat klart det var att radera det från min dator och sedan kolla igenom så att inte en enda del av det fanns kvar)
 

Det var veckans lista, ber om ursäkt över de något tråkiga valen och hoppas kunna göra lite bättre ifrån mig i framtiden, tills dess kan ni ju underhålla er med att läsa systrarnas listor på: enpanelhona.blogspot.se och tvangstankekedjan.blogspot.se förhoppningsvis är deras val lite roligare och mer spännande. Inga bubblare den här veckan eftersom jag inte kommer på några. Tack så mycket för att ni har läst och så får vi se om det blir någon lista nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar